Zanim wyjedziesz do Niemiec, przygotuj się do rozmów w języku niemieckim, czyli:

  • jak przedstawić się pacjentowi i jego bliskim (np. opowiedzieć coś o sobie, o swojej rodzinie, o regionie Polski z którego się pochodzi itp.);
  • opowiedzieć o dotychczasowym doświadczeniu w opiece nad innymi osobami;
  • jak zapytać po niemiecku o kwestie organizacyjne (np. telefonowanie, zakupy, czas wolny i kwestię ewentualnych odwiedzin);
  • w razie nagłej potrzeby wezwać pomoc.

 Uwaga: Pamiętaj, aby mieć naładowaną baterię w komórce oraz pieniądze na karcie! W razie opóźnienia autobusu lub busa powiadom rodzinę o późniejszym przyjeździe na zlecenie.

TELEFONY ALARMOWE W NIEMCZECH:

Polizei in Deutschland / Policja: 110

Notruf/Feuerwehr in Deutschland / Straż Pożarna: 112

Rettungsdienst Rufen / Pogotowie Ratunkowe: 112

Numer 112 jest numerem do Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR), które w zależności od zaistniałej sytuacji, przekieruje połączenie do odpowiednich służb alarmowych. Każdy z tych numerów jest numerem darmowym i można uzyskać z nim połączenie z budki telefonicznej lub komórki.

Wzywając zarówno policję, straż pożarną, jak i pogotowie ratunkowe należy podać następujące informacje: dokładny adres, pod którym się znajdujemy (miasto, ulica oraz numer domu i mieszkania), dane podopiecznego (imię, nazwisko oraz wiek), a także swoje imię i nazwisko.

Co zabrać ze sobą do pracy?

  • przede wszystkim konieczne jest zabranie ze sobą odpowiedniego zapasów lekarstw przyjmowanych na stałe. Warto wziąć ze sobą podstawowe leki przeciwbólowe oraz leki na przeziębienie.
  • swobodne ubrania, dzięki którym będzie można bez skrępowania wykonywać swoją pracę oraz ubrania odpowiednie dla danej pory roku.
  •  wygodne obuwie oraz obuwie domowe.
  •  niezbędne kosmetyki i środki higieny (w zależności od potrzeb)
  •  laptop (jeżeli na zleceniu jest Internet).
  •  ewentualnie pieniądze na drobne wydatki.

Pierwsze chwile w domu podopiecznego:

  • warto przed wyjazdem dokładnie zaznajomić się ze schorzeniami pacjenta, ułatwi to opiekę i pielęgnację.
  • wszelkie wskazówki ze strony rodziny pacjenta radzimy notować ( tj. jedzenie, sposób przygotowania posiłków, sprzątanie, robienie zakupów, pielęgnowanie pacjenta).
  • pierwsze wrażenie jest często kluczowe w nawiązaniu dobrego kontaktu z pacjentem, dlatego kładziemy nacisk na serdeczność, uprzejmość, schludny wygląd oraz uśmiech.
  • do pacjenta powinno się zwracać per Pan/Pani (chyba, że pacjent życzy sobie inaczej), np. Was kann ich fiir Sie machen? / Wie fiihlen Sie sich heute? / Was möchten Sie zum Essen?).
  • jeżeli rodzina powierza opiekunce/opiekunowi obowiązek robienia zakupów, prosimy o zbieranie i pokazywanie rodzinom paragonów, aby uniknąć niedomówień. Dobrym sposobem jest notowanie wydatków oraz pieniędzy otrzymanych na ich pokrycie.

Pamiętaj, że:

  • opiekunka/opiekun jest gościem, więc musi respektować przyzwyczajenia właściciela domu i jego mieszkańców. Jeżeli nie jesteśmy pewni, jak powinniśmy wykonać daną czynność, pytajmy, a ułatwi to współpracę z podopiecznym.
  • jeśli dojdzie do sytuacji w której pacjent jest agresywny i stosuje przemoc w stosunku do opiekunki/opiekuna, należy niezwłocznie poinformować o tym firmę.
  • podopiecznego należy traktować z szacunkiem i wrażliwością.
  • nie wolno odnosić się do pacjenta w sposób impulsywny lub wulgarny, nieżalenie od sytuacji. Jeśli czujemy, że ponoszą nas emocje warto przeprosić pacjenta, wyjść do innego pomieszczenia by się uspokoić.
  • nie wolno wyrzucać jakichkolwiek prywatnych rzeczy pacjenta, nawet jeśli mogą wydawać się zbędne lub stare, gdyż pacjent może mieć własne przyzwyczajenia. Można jednak delikatnie zasugerować, iż dana rzecz jest zbędna.
  • w czasie wyjścia po zakupy/przerwy opiekunka/opiekun ma obowiązek upewnić się, że z podopiecznym zostaje inna osoba, lub śpi i jest bezpieczny. Nie powinno się zostawiać osoby starszej bez opieki, jeżeli może to zagrozić jego bezpieczeństwu.
  • jakiekolwiek znalezione pieniądze powinny być niezwłocznie oddane pacjentowi lub rodzinie (dzieciom). Niektórzy pacjenci chowają pieniądze na czarną godzinę, a niektórzy mogą przygotować pułapkę, która będzie testem uczciwości opiekunki. Chowanie pieniędzy w różnych nietypowych miejscach jest również jednym z objawów demencji.
  • w przypadku, gdy ktokolwiek z rodziny ma dostęp do domu pacjenta i chce coś zabrać do siebie (np. wazon, obraz, szkatułkę itd.), opiekunka powinna poprosić o pisemne potwierdzenie zabranego przedmiotu. Opiekunka uchroni się w ten sposób przed nieprzyjemnymi sytuacjami.
  • gotując dla pacjenta należy uwzględniać jego potrzeby żywieniowe tzn. diete itp.
  • tempo karmienia zawsze narzuca pacjent, a nie opiekunka.
  • zabronione jest sprzątanie w innych domostwach np. u sąsiadek.
  • ZABRANIA SIĘ SPOŻYWANIA ALKHOLU PODCZAS POBYTU U PODOPIECZNEGO. KAŻDORAZOWE SPOŻYCIE NAWET MAŁEJ ILOŚCI ALKOHOLU NA ZLECENIU SKUTKUJE NATYCHMIASTOWYM ZAKOŃCZENIEM WSPÓŁPRACY ORAZ NAŁOŻENIEM KARY UMOWNEJ.
  • pamiętaj o godności człowieka. Opiekunowie powinni dbać o poczucie intymności pacjenta (np. nie wykonywać czynności higienicznych, przebierać pacjenta w obecności osób trzecich (sąsiadek, dzieci).
  • należy zawsze pamiętać o bezpieczeństwie pacjenta. Jeżeli podczas pobytu w domu pacjenta, podopieczny przewróci się lub wydarzy się wypadek, opiekunka powinna niezwłocznie poinformować rodzinę, lekarza oraz firmę Pflegeteam o tym, w jakich okolicznościach doszło do wypadku.
  • spokojnie! Jeżeli nie zrozumiał(a) Pan/Pani podopiecznego, proszę poprosić o powtórzenie.
  •  jakiekolwiek spory należy rozwiązywać w miarę możliwości ze spokojem i rozwagą. Podczas kłótni należy zawsze pamiętać, że podopieczny jest osobą chorą. Często złośliwości i nieuprzejmość podopiecznego wynikają z jego choroby, która jest od niego niezależna. Często osoby starsze są nieświadome sprawianych innym przykrości.
  • w przypadku, kiedy pacjent zostanie zabrany do szpitala ze względu na pogorszenie się stanu zdrowia, opiekunka/opiekun przygotowuje dla podopiecznego świeżą piżamę, ręcznik, szczoteczkę pastę do zębów, kapcie, szlafrok itp., oraz zapisuje nazwę, adres i nr. telefonu szpitala do którego pacjent zostanie zabrany.
  • w czasie pobytu pacjenta w szpitalu zalecane są regularne odwiedziny oraz niezwłoczne poinformowanie firmy Pflegeteam.
  • w razie zgonu podopiecznego proszę o niezwłoczne poinformowanie o tym rodziny oraz lekarza.
Call Now Button